Damme breidt openingsuren dienstverlening uit en verspreidt nieuwe brochure
Het stadsbestuur van Damme past haar openingsuren aan en verspreidt een nieuwe brochure die al haar dienstverlening samenvat. Zo is de dienst Burgerzaken vanaf augustus elke eerste en derde zaterdag van de maand open. Bovendien moet niet meer voor alles een afspraak worden gemaakt. De openbare gebouwen van Stad Damme zijn vanaf augustus toegankelijker voor Dammenaars. Niet alleen beslist het stadsbestuur om twee zaterdagen in de maand, namelijk de eerste en de derde zaterdag, de dienst Burgerzaken en het onthaal van het Administratief Centrum te openen, ook moet vanaf dan niet meer voor alles een afspraak gemaakt worden. Zo kunnen internationale reispassen, rijbewijzen en heel wat attesten afgehaald worden aan het onthaalbalie. De aanvraag ervan blijft wel op afspraak. Ook het aanvragen en afhalen van een nieuwe identiteitskaart moet nog steeds gebeuren bij de dienst Burgerzaken.
“Het was voor ons belangrijk om de stadsdiensten fysiek terug gemakkelijker toegankelijk te maken”, vertelt schepen van Dienstverlening, Filip Babylon. “Tijdens de coronapandemie maakten we een ruk naar digitale dienstverlening en op afspraak werken. Ondertussen hebben we onze infrastructuur en dienstverlening zo geordend dat we terug een aantal zaken zonder afspraak kunnen verwerken. Het aanvragen van documenten blijft wel op afspraak, zodat onze diensten zich goed kunnen voorbereiden en iedereen snel en efficiënt op weg helpen, zonder wachttijden.”
Het Administratief Centrum is sinds kort ook elke dag geopend tussen 13 en 16.30 uur. Voorheen was het gebouw enkel in de voormiddag open. Op donderdag blijft het gebouw, samen met de diensten Onthaal en Burgerzaken, open tot 20 uur. “Als lokaal bestuur zijn we het aanspreekpunt voor heel wat zaken. We hebben al een sterk digitaal loket, en willen met deze uitbreiding van onze diensturen
het Administratief Centrum inrichten als een open huis waar onze inwoners terecht kunnen”, vult burgemeester Joachim Coens aan. “Meer dan ooit is het belangrijk om als lokaal bestuur dicht bij onze inwoners te staan.”
Brochure dienstverlening
Aansluitend op de vernieuwingen lanceert het stadsbestuur een nieuwe brochure die het volledige aanbod van de Damse dienstverlening samenvat. Het boekje
telt 60 pagina’s en wordt binnenkort in elke Damse brievenbus bezorgd. In de brochure is elke dienst van het lokaal bestuur opgenomen met contactgegevens en de zaken waarvoor burgers rechtstreeks bij die dienst terecht kunnen. Bovendien werden alle diensten
bevraagd en werden de meest frequente vragen die inwoners stellen al beantwoord. Een handige gids dus voor onze inwoners.
De brochure wordt in de maand juli in elke Damse brievenbus gebust, maar wordt ook beschikbaar gesteld in de verschillende openbare gebouwen van de stad.