Home > Chocolaterie Vereecke uit Menen ontvangt het UNIZO-authenticiteitslabel ‘Handmade in Belgium’

Chocolaterie Vereecke uit Menen ontvangt het UNIZO-authenticiteitslabel ‘Handmade in Belgium’

Geschreven op 23 september 2022 om 14:13 door Mario De Wilde

Vandaag weet je als consument niet altijd meer zeker wat je koopt. Consumenten zijn meer dan ooit op zoek naar originele producten en willen daarvoor een authenciteitsgarantie. En die vinden ze bij ambachtelijke ondernemers via het HIB-label. Het is voor consumenten vaak niet gemakkelijk om de ambachtelijke ondernemers en hun producten te onderscheiden van de industriële. Anderzijds is het voor deze ondernemers niet makkelijk op te boksen tegen de concurrentie van onder meer industriële producten. Bovendien definieert het Belgische recht niet wat een artisanaal of ambachtelijk product is, waardoor het gebruik van deze term vrij is, maar het mag geen misleidende informatie betreffen. Daarom lanceerde UNIZO het label Handmade In Belgium (kortweg HIB). Enkel wie aan de strikte criteria van het label voldoet, komt in aanmerking.

Katleen Vereecke en Frank Dhont (Chocolaterie Vereecke) ontvingen gisteren het label en worden zo HIB-ambassadeur. “Ons bedrijf bestaat 125 jaar, de vierde generatie. Wijzelf vierden zopas onze 30ste verjaardag. We zijn dan ook trots met het HIB-label en erkenning voor ons product” vertelt Kathleen Vereecke. Hun lange traditie is absoluut geen rem op vernieuwing in hun producten, integendeel “Als zelfstandige moet je in deze tijd zeer flexibel zijn en meegaan in huidige/vernieuwende situaties” Gaat Vereecke verder. Zo breidden ze recent hun gamma uit met Qraline, een praline die gescand kan worden om te verwijzen naar een persoonlijke boodschap, een foto, video of website. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Daarnaast is Chocolaterie Vereecke terecht trots op hun lokale aanwezigheid en hun producten. “Wat ik het belangrijkste vind, en wat zeker niet mag vergeten worden, is luisteren naar de mensen om je heen, naar bedrijven, kijken wat de behoefte is van de mensen. Het lokaal kopen wordt zeer intens beleefd. We hebben zoveel nieuwigheden in de chocolaterie. Je wordt als het ware ondergedompeld in de chocolade bij het binnenkomen. We hebben dan ook fantastisch personeel die met een blijvende glimlach de klanten ontvangt. Onze klanten vertrekken met lekkere artisanale chocolade en het gelukzalige gevoel van een deugddoende babbel” aldus Vereecke.

“Alles gebeurt lokaal, in ons atelier. Frank kijkt heel nauw toe op de aankoop van de beste ingrediënten. Daar gaan we nooit op bezuinigen. Over de aankoop van de verpakkingen wordt eveneens zeer goed nagedacht, en er wordt rekening gehouden met milieuvriendelijkheid. Gans het plaatje moet kloppen. Net dit is zo belangrijk bij ons. Niet enkel een goede prijs-kwaliteit voor een artisanaal product, maar ook het emotionele/menselijke aspect. Dit zorgt voor een volledige ervaring waarbij mensen zich op ieder vlak goed voelen.” besluit Vereecke.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.