Home > Brugse Brigitte Balfoort loodst je met haar boek door de digitale etiquette

Brugse Brigitte Balfoort loodst je met haar boek door de digitale etiquette

Geschreven op 1 oktober 2019 om 13:30 door Mario De Wilde

Brigitte Balfoort uit Brugge is auteur, blogger en spreker over hedendaagse sociale en zakelijke etiquette.  Als beroepsjournaliste bij onder meer VTM legde Balfoort zich 20 jaar toe op koninklijk nieuws  totdat ze zich in 2014 omschoolde tot etiquetteconsultant in de bekende etiquetteschool ‘Minding Manners’ in Londen. Het ontstoffen van etiquette tot zijn essentie is nu haar hoofdbezigheid,  of hoe we het samenleven en -werken net iets aangenamer kunnen maken. Op De Etiquetterie Blog leest u dagdagelijkse weetjes en bedenkingen over hedendaagse etiquette.  Balfoort schreef intussen drie boeken over omgangsvormen:  ‘De Etiquettebijbel’ over sociale etiquette, ‘De etiquettebijbel op de werkvloer’ over zakelijke etiquette en ‘De etiquettebijbel voor kinderen’, met praktische tips voor ouders en een apart boekje voor kinderen.  Nu is haar nieuwste boek uit: ‘Digitale Etiquette’.

Een brief wilden we vroeger al eens beginnen met ‘geachte’, maar op sociale media en in online communicatie tonen we ons niet altijd van onze beleefdste kant. Hoe het dan wel hoort ? Die vraag kreeg etiquetteconsulente Brigitte Balfoort vaak, en ze schreef er het boek ‘Digitale etiquette’ over. Tien vuistregels om het netjes te houden, met als allerbelangrijkste: “Denk na voor je iets post of stuurt. We bestoken elkaar met veel te veel berichten.”

Neem beleefd afscheid van de WhatsApp-groep
Nergens wordt zo pijnlijk duidelijk hoe we overdrijven met berichtjes als in een WhatsApp-groep waar ieder zijn zegje wil doen. “Stoort het je, of is het doel van de groep voorbijgestreefd, wees dan niet te bang om de communicatie stop te zetten”, zegt Balfoort. “Jezelf gewoon verwijderen is onbeleefd, maar sluit af met een vriendelijk berichtje: Het was een leuke tijd hier, maar ik verlaat de groep. Bedankt en graag tot ziens.”
Negeren mag op Facebook
Wat doe je met een vriendschapsverzoek van een niet-zo-naaste collega, een vage kennis, de ouders van vriendjes van je kinderen? “Voel je nooit verplicht om zo’n verzoek te aanvaarden”, zegt Balfoort. “Vind je het vervelend om iemand af te wijzen? Negeer het, dan krijgt de persoon geen melding.” Omgekeerd geldt ook: heb je iemand een vriendschapsverzoek gestuurd en krijg je geen reactie? Laat het dan zo, stuur er niet nog één.
Maak een onderscheid in chatberichten
Hoe lang mag je wachten voor je antwoordt op een bericht op Messenger of WhatsApp? Dat hangt van het bericht af. “Dringende berichten, waarbij iemand informatie van je nodig heeft, probeer je zo snel mogelijk te beantwoorden. Voel je aan dat de tegenpartij zomaar wat stuurt uit verveling, dan mag je wachten of zelfs niet reageren: het gaat om jouw tijd. Als je dat toch wat cru vindt, kan je het gesprek stopzetten door enkel met een emoji te antwoorden.”
Reageer niet op vervelende commentaren
Krijg je een zure, beledigende of kwetsende reactie op iets wat je gedeeld hebt? “Reageer niet”, zegt Balfoort. “Zelfs geen beleefd privébericht dat de opmerking je kwetst: het leidt alleen tot ruzie. Stoort het je echt, verberg de commentaar. Dat is beter dan verwijderen, want daar krijgt de andere een melding van, en dat kan als een rode lap op een stier werken.”
Beantwoord mails binnen de 48 uur
“Volgens de ouderwetse etiquette moet je een mail binnen de 24 uur beantwoorden, maar ik zou pleiten voor 48 uur. Mails zijn voor niet-dringende zaken. Alles hoeft niet meteen opgevolgd of verwerkt worden, en er is geen enkele reden om mails te beginnen met Sorry voor het late antwoord. Voor mails die wat werk vereisen, is er een beleefde oplossing. Vraag de afzender wanneer hij of zij feedback verwacht: Is het goed dat ik uw mail tegen het einde van de week afhandel, of heeft u dit vroeger nodig?”
Gebruik geen emoji’s in een eerste mail
Formele en informele communicatie verlopen via dezelfde wegen, maar vereisen wel een ander taalgebruik. “Iemand die je niet kent, spreek je in eerste instantie aan met ‘Geachte heer Janssens’ of ‘Geachte mevrouw Peeters’. Gebruik nooit emoji’s in een eerste mail naar iemand die je niet kent. Pas als het contact wat losser wordt, kan eventueel een smiley, maar niet meer dan dat. Ook in tekstberichten met klanten of zakelijke contacten, is het niet gepast om emoji’s te gebruiken. In communicatie met vrienden en familie gebruik je er zoveel je wil. ”

Digitale Etiquette, Brigitte Balfoort en Max Dedulle is verschenen bij Houtekiet en kost 21,99 euro.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.