Home > Brugs festival ‘Nothin’ But The Dark’ officieel geopend

Brugs festival ‘Nothin’ But The Dark’ officieel geopend

Geschreven op 1 oktober 2021 om 09:15 door Mario De Wilde

Gisteravond is in aanwezigheid van schepen van Cultuur, Nico Blontrock en huiskunstenaar Sylvie Crutelle, in Brugge het festival ‘Nothin’ But The Dark’ officieel geopend. Nico Blontrock: “Als seizoensopener presenteert Sylvie in Exporuimte Biekorf de eerste van drie films die ze zich voornam te maken tijdens het parcours dat ze met de steun van Cultuurcentrum Brugge mag afleggen. Ze toont er ook een soort inkijk in haar leefwereld, in haar atelier. Ook hier mag Sylvie opnieuw het startschot geven, ditmaal van het festival Nothin’ But The Dark. Tijdens dit festival bereiden we ons voor op de donkstere maanden van het jaar. Niet alleen met actuele beeldende kunst maar uiteraard ook met muziek, veel muziek, donkere muziek. En straks, om acht uur, brengt die andere huiskunstenaar Sam Louwyck een theatermonoloog in Theaterzaal Biekorf met als titel: After Midnight.”

“Maar terug naar Sylvie. Ook hier in deze fascinerende kelderruimtes van de Koninklijke Stadsschouwburg die niet ondergronds maar onder het podium zitten, een nieuwe film. Sylvie toont ze ditmaal niet aan het begin maar aan het einde van de tentoonstelling. De uitgangsfilm voor haar tweede solotentoonstelling maakte ze na het zien van enkele beklijvende documentaires over de kernramp in Tsjernobyl. Sylvie focust tijdens deze tentoonstelling op het onvoorstelbare aanpassingsvermogen van mens en dier. Hoe ver reikt de adaptatie naar mutanten? Hoe lang kunnen we dit nog blijven verdragen? Voor deze expo pakt de huiskunstenaar voor het eerst uit met een reeks nieuwe sculpturen. Je wordt er niet steeds vrolijk van maar het stemt tot nadenken over onze rol als niets ontziende opper-predator.”

“Hoe liefelijk wij ons ook kunnen presenteren, zoals te zien op de werken die Sylvie mocht ontlenen van haar vroegere mentor Paul De Vylder, die op deze tentoonstelling ook een prominente plaats krijgt. Zien we de godin-moeder of is het een nimf? In z’n ‘Les demoiselles de Saint Antoine’ refereert Paul overvloedig naar de (kunst)geschiedenis en plaatst de kijker in de positie van voyeur. Dat onbehaaglijke ervaren we ook bij de nieuwe werken van Sylvie.”

“Ook het werk van Paul dat we konden ontlenen uit het Museum voor Hedendaagse Kunst in Antwerpen, functioneert hier wonderwel. Men had de draagberries kunnen gebruiken na de ongeziene kernramp in Tsjernobyl, maar ze zouden er uiteraard niet meer zo knap bijstaan. Sylvie wilde niet alleen in de kelders van de stadsschouwburg nieuw werk tonen maar er is ook een tijdelijk werk in de Brugse openbare ruimte gerealiseerd voor deze tentoonstelling, ter hoogte van de ingang naar de tentoonstellingsruimte in de Jakob van Ooststraat. Een jaar geleden reageerden nogal wat vrienden van Sylvie na haar oproep om ‘verloren mondmaskers’ die op de grond lagen te fotograferen en haar door te sturen. Sylvie maakte met al dat ‘gevonden beeldmateriaal’ composities die verwerkt werden tot een mondmaskerzebrapad.
Een lokker naar de ingang van de tentoonstelling maar uiteraard andermaal een appél aan ons geweten. We zouden nu toch stilaan beter moeten weten. Ik verklaar de tentoonstelling ‘Expect an Occasional Attack … and Adapt’ en het festival Nothin’ But The Dark officieel voor geopend.”

 

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.