Home > Bruggelingen mogen zelf kiezen welke monumenten ze straks ‘ingepakt’ willen zien

Bruggelingen mogen zelf kiezen welke monumenten ze straks ‘ingepakt’ willen zien

Geschreven op 6 oktober 2022 om 09:11 door Mario De Wilde

De eerste interactieve interventie is in Unesco-stad Brugge op en rond vier monumenten geraliseerd. Monumenten en standbeelden hebben een specifieke functie in een stad: ze herdenken een gebeurtenis, ze brengen hulde aan iets of iemand, ze willen ons aanzetten tot vrome of verschillende gedachten en functioneren als landmarks in de stad. Maar wat als het monument ineens wordt ingepakt en onherkenbaar wordt gemaakt? Beschermen we daarmee ons erfgoed? Gaan we ons realiseren dat we eigenlijk niet wisten voor wie of wat dat monument werd opgericht? Verdwalen we ons of beginnen we gewoon dingen te zien die we eerder niet opmerkten, ook al passeren we er elke dag?

Veerle Michiels en Jonas Vansteenkiste werken al enkele jaren samen aan projecten rond de functie en betekenis van monumenten. Terwijl er internationaal felle discussies zijn over het neerhalen van monumenten voor figuren met een slecht verleden, worden op andere plaatsen standbeelden en monumenten in lakens en matrassen gewikkeld om ze te beschermen tegen bominslagen in Oekraïne.

Michiels en Vansteenkiste willen met hulp van de inwoners van Brugge vier standbeelden verpakken tijdens AMOK en zo een dialoog aangaan met de stad over de functie en betekenis van haar – materieel en immaterieel – erfgoed.
Op het Muntplein, waar het monument “Flandria Nostra” te vinden is: Een bronzen ruiterstandbeeld op het plein werd in 1987 geplaatst en stelt Flandria Nostra voor, een verheerlijkende personificatie van Vlaanderen. De vrouw in Amazone-stoelen wordt soms ten onrechte voor Maria van Bourgondië gehouden. Het gipsontwerp van kunstenaar Jules Lagae uit 1901 wordt bewaard in het Gruuthusemuseum Brugge.

“Hans Memling” (Hendrik Pickery 1871) monument op de Woensdagmarkt: het Calvariebeeld aan de Sint-Jakobskerk. Golgotha ​​is het Latijnse woord voor een symbolische voorstelling van de kruisiging van Jezus Christus op de berg Golgotha, geflankeerd door Maria en de apostel Johannes. Soms worden afbeeldingen van andere afleveringen van de kruisiging toegevoegd. en de zogenaamde Stadspomp op de pomp Eiermarkt.rococo, Brugse beeldhouwer Pieter Pepers, netwerk van openbare bovengrondse stadspompen 18de eeuw.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.