Home > Brugge zet extra personeel in door sterke stijging vastgoedtransacties

Brugge zet extra personeel in door sterke stijging vastgoedtransacties

Geschreven op 4 november 2019 om 14:28 door Mario De Wilde

Het nieuwe Vlaamse bestuursakkoord schaft de woonbonus af. Uit de aanvragen van naar notariële informatie bij Stad Brugge, blijkt dat de afschaffing van de woonbonus een piek teweeg brengt in deze aanvragen. Deze informatie is voor de burger en de notarissen essentieel in het kader van de woonbonus omdat deze gegevens onderdeel zijn van de notariële akten die verbonden zijn aan de aankopen van woningen. In september ontvingen we 28% meer notariële aanvragen t.o.v. dezelfde maand vorig jaar (355 vs 456), terwijl dit aantal in oktober zelfs 49,74% hoger lag (380 vs 569).
Op die manier volgt Brugge de trend die over gans Vlaanderen zichtbaar is: oktober 2018 leverde op gewestelijk niveau 19.003 vastgoedtransacties op, dit jaar telt men in oktober 27.152 transacties. Goed voor een stijging van 43%.

2018                       2019      % verschil
Januari 499           464         -7,01%
Februari 305         387         26,89%
Maart 401              351        -12,47%
April 354                375         5,93%
Mei 342                  374         9,36%
Juni 366                 397         8,47%
Juli 284                  326         14,79%
Augustus 339        310         -8,55%
September 355     456         28,45%
Oktober 380         569         49,74%
November 458
December 285
Totaal 4368 4009

“Normaal heeft de dienst 30 dagen de tijd bij een aanvraag om de gegevens op te zoeken. Daardoor zouden de notarissen voor een aantal dossiers in tijdsnood kunnen geraken”, zegt Demon. “Ik wil voorkomen dat er mensen dreigen hun woonbonus te verliezen en zocht naar een oplossing om deze tijdelijke piek aan te pakken.” Er werd beslist om een tijdelijke bijkomende inspanning op vlak van personeel. Zo wordt tot het einde van dit jaar bijkomend personeel ingezet. Daarnaast wordt er een ontkoppeling gemaakt tussen de zogenaamde stedenbouwkundige informatie en de gegevens op vlak van leefmilieu. Beide elementen vormen samen de basis voor de informatie die de stad aanlevert aan de notarissen voor de notariële akten. De stedenbouwkundige gegevens kunnen echter sneller aangeleverd worden gezien dit iets minder opzoekingswerk vereist. Door deze informatie in twee fases over te maken in plaats van in één keer, kunnen de notarissen reeds werken aan de aankoopdossiers. De bijkomende informatie rond leefmilieu kan dan iets later eenvoudig gekoppeld worden.  “Deze zaken zorgen voor een grote tijdswinst die vanuit de stad gecreëerd wordt richting de notarissen en de betrokken burgers”, zegt Demon.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.