Brugge zet extra personeel in door sterke stijging vastgoedtransacties
Het nieuwe Vlaamse bestuursakkoord schaft de woonbonus af. Uit de aanvragen van naar notariële informatie bij Stad Brugge, blijkt dat de afschaffing van de woonbonus een piek teweeg brengt in deze aanvragen. Deze informatie is voor de burger en de notarissen essentieel in het kader van de woonbonus omdat deze gegevens onderdeel zijn van de notariële akten die verbonden zijn aan de aankopen van woningen. In september ontvingen we 28% meer notariële aanvragen t.o.v. dezelfde maand vorig jaar (355 vs 456), terwijl dit aantal in oktober zelfs 49,74% hoger lag (380 vs 569).
Op die manier volgt Brugge de trend die over gans Vlaanderen zichtbaar is: oktober 2018 leverde op gewestelijk niveau 19.003 vastgoedtransacties op, dit jaar telt men in oktober 27.152 transacties. Goed voor een stijging van 43%.
2018 2019 % verschil
Januari 499 464 -7,01%
Februari 305 387 26,89%
Maart 401 351 -12,47%
April 354 375 5,93%
Mei 342 374 9,36%
Juni 366 397 8,47%
Juli 284 326 14,79%
Augustus 339 310 -8,55%
September 355 456 28,45%
Oktober 380 569 49,74%
November 458
December 285
Totaal 4368 4009
“Normaal heeft de dienst 30 dagen de tijd bij een aanvraag om de gegevens op te zoeken. Daardoor zouden de notarissen voor een aantal dossiers in tijdsnood kunnen geraken”, zegt Demon. “Ik wil voorkomen dat er mensen dreigen hun woonbonus te verliezen en zocht naar een oplossing om deze tijdelijke piek aan te pakken.” Er werd beslist om een tijdelijke bijkomende inspanning op vlak van personeel. Zo wordt tot het einde van dit jaar bijkomend personeel ingezet. Daarnaast wordt er een ontkoppeling gemaakt tussen de zogenaamde stedenbouwkundige informatie en de gegevens op vlak van leefmilieu. Beide elementen vormen samen de basis voor de informatie die de stad aanlevert aan de notarissen voor de notariële akten. De stedenbouwkundige gegevens kunnen echter sneller aangeleverd worden gezien dit iets minder opzoekingswerk vereist. Door deze informatie in twee fases over te maken in plaats van in één keer, kunnen de notarissen reeds werken aan de aankoopdossiers. De bijkomende informatie rond leefmilieu kan dan iets later eenvoudig gekoppeld worden. “Deze zaken zorgen voor een grote tijdswinst die vanuit de stad gecreëerd wordt richting de notarissen en de betrokken burgers”, zegt Demon.