Home > Brugge gaat volop inzetten om haar vesten te herstellen en vergroenen

Brugge gaat volop inzetten om haar vesten te herstellen en vergroenen

Geschreven op 5 september 2024 om 09:10 door Mario De Wilde

In 2021 kocht Stad Brugge een administratief gebouw en garagestelplaats gelegen aan de Boninvest aan. Met deze strategische aankoop creëert Brugge een historische kans om haar Brugse Vesten te herstellen en de groene wandeling en fietsroute rondom te stad te vervolmaken. Tijdens de winterperiode vat het stadsbestuur aan met het aanleggen van een nieuw stukje groen langs onze vesten. De Vesten zijn heel populair, vaak de tuin van de Bruggelingen genoemd. In 2021 kocht het stadsbestuur voor 2,4 miljoen euro een garagestelplaats en administratief gebouw aan de Boninvest aan. In totaal kocht Brugge 5.280 m² grond aan. En nu wil het stadsbestuur de stadsvesten nog mooier maken als belevingszone. Daar past de versterking van de Boninvest als groene ruimte volledig in. Na de opbraak van de bestaande verharding, wordt het bestaande wandel- en fietspad in dolomiet vernieuwd. Op die manier kan men een veilige verbinding voorzien. De parkzone wordt doorgetrokken waar de gebouwen momenteel nog staan, hier zal gazon, 5.400 bloembollen, onder andere krokussen en tulpen, en drie platanen aangeplant worden. Er komt ook straatmeubilair, zodat mensen kunnen zitten en even uitrusten. Zwanenhalszitbanken, picknickbanken en afvalmanden zijn eveneens voorzien.

Overige werkzaamheden: 2027
De overgebleven gronden en gebouwen worden nog voor helft gehuurd door de FOD Justitie die er inbeslaggenomen voertuigen stalt. De huur loopt nog tot 2027 en Brugge gaat die huur ook laten doorlopen omdat ze ook een stuk van de investering dekt. Ook de historische mouterij blijft staan. Doordat deze een erfgoedwaarde heeft wordt deze niet gesloopt. De functie die dit gebouw zal krijgen wordt nog onderzocht. Nadat de gebouwen in 2027 vrijgegeven worden, zal verder gekeken worden om de Boninvest groener en veiliger voor voetgangers en fietsers te maken.

5 reacties

Lieve Dossche
Geschreven op 2024-09-07 09:40:49
Dolomiet oogt mooi maar is dure ontoegankelijke oplossing.
Moniek Vermander
Geschreven op 2024-09-06 17:54:35
Inderdaad...aansluitend op de vele reactie's. De paden zouden beter geasfalteerd worden. Veel duurzamer dan hetgeen er nu ligt. Na zo'n korte tijd terug één put en bult ...!!! Jammer van de centen...!!! 😥
Daele
Geschreven op 2024-09-06 14:04:40
Wandelen daar vele avonden samen met mijn broer. De zitbanken liggen er ook bevuild bij, door het dollemiet op het pad. Je moet het eens zien bij mooi weer als er een bromfiets op rijd wat een stofwolk het maakt. En met nat weer moet je niet gaan, vuile schoenen en broek. Snelheidsbeperking zou moeten van kracht zijn voor alle fietsen en bromfietsen MVG Daele Christophe.
Els Tavernier
Geschreven op 2024-09-06 12:54:49
Ik vind dolomiet ook heel onpraktisch: Na regen is je fiets er helemaal vuil van Altijd putten en plassen Na lange droogte heb je een stofferige fiets en vuile kleren en schoenen
Roland Rotsaert
Geschreven op 2024-09-06 07:03:05
Alweer dolomiet... Wanneer gaat men op de Burg inzien dat dolomiet niet geschikt is voor drukke voetgangers- en fietsersverbindingen? Daar is een harde wegbedekking nodig, die niet na een paar jaar vol putten ligt. De meest flagrante miskleun van de voorbije jaren is de Begijnenvest (tussen Minnewater en Oostmeers). Daar werd het asfalt - dat er vele tientallen jaren nagenoeg onderhoudsvrij dienst gedaan had - vervangen door dolomiet voor de voetgangers en betonsteentjes voor de fietsers. Resultaat voor de voetgangers: bij zeer droog weer bestoft schoeisel, bij regenweer slijkerig met, ondanks regelmatige herstellingen, grote waterplassen, waardoor voetgangers het fietspad gebruiken, wat dan weer leidt tot conflicten - die daar bovenop de al bestaande conflicten komen. Een gemiste kans in dezelfde omgeving: een comfortabele voetgangersas - dus breed en met harde ondergrond - die de busparking met de Arsenaalstraat had kunnen verbinding en zo het Minnewaterbrugje ontlasten.

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.