Home > Brugge evalueert vanaf vandaag het nieuwe openbaar vervoersplan

Brugge evalueert vanaf vandaag het nieuwe openbaar vervoersplan

Geschreven op 3 oktober 2023 om 08:49 door Mario De Wilde

Afgelopen zomer, op 1 juli 2023, trad de eerste fase van het nieuwe openbaarvervoersplan in Brugge in werking. Het stadsbestuur wil via een enquête het vernieuwde openbaarvervoersplan op een objectieve manier evalueren. Burgemeester Dirk De fauw. “De verschillende mobiliteitswijzigingen hebben een grote impact op de Bruggelingen. We willen dan ook het vernieuwde openbaarvervoersplan op een objectieve manier evalueren. Al wie woont, werkt, naar school gaat of ontspant in Brugge en gebruik maakt van het openbaar vervoer kan hieraan deelnemen. Deze evaluatie zal de basis vormen voor een verdere dialoog met De Lijn en de vervoersregio over de optimalisatie van het plan.”

Digitaal en op papier

“Aan de hand van een objectieve enquête willen we een genuanceerd beeld krijgen van de impact van het nieuwe openbaarvervoersplan. In tegenstelling tot een open oproep tot feedback, laat een enquête toe om de verschillende deelaspecten van het plan te bevragen. Met een enquête krijgen we ook zicht op bijkomende parameters, zoals woonplaats of frequentie van gebruik”, aldus burgemeester Dirk De fauw.

De bevraging loopt van 2 oktober 2023 tot 15 november 2023. Deelnemen kan via www.brugge.be/doorendoor of via een papieren exemplaar in een van de Brugse dienstencentra.

 

1 reactie

Roland Rotsaert
Geschreven op 2023-10-04 12:15:41
Ik heb de enquête ingevuld (pro forma, want ik verwachtte er niet veel van en dat werd bevestigd). De resterende busgebruikers (ik zie heel veel heel lege bussen, behalve op zaterdag als het markt is) zijn wellicht niet meteen het soort mensen dat enquêtes invult. De eerste vraag zal al meteen een flink deel doen afhaken: wat is uw rijksregisternummer? De vraag is goedbedoeld - vermijden dat dezelfde persoon de enquête meermaals invult - en dat wordt goed uitgelegd, maar ik kan aannemen dat het wantrouwen groot is. Deze controle kan overigens, net als cookies, vlot omzeild worden. Iedereen met wat administratieve kennis kan snel een pakketje rijksregisternummers verzamelen. De vragen worden gesteld over specifieke lijnen en haltes, maar zelfs ik ben nog niet zover dat ik de lijnnummers van buiten ken. Voor het geven van commentaar op de lijn of halte is een vakje voorzien met ruimte voor zo'n 50 tekens. Je kan meer intypen, maar je ziet de vorige tekst niet meer. Een op te lossen ontwerpfout. Over het wat mij betreft op dit ogenblik grootste probleem wordt geen vraag gesteld: de onduidelijke aanduiding van de bestemmingen op de perrons aan het stationsplein. Vroeger kon je aan een toerist nog zeggen 'die bus rijdt naar de Markt'. Rechtstreekse bussen naar de Markt zijn schaars geworden (of onbestaand als er iets te doen is) en ik ben zelf al te veel bedrogen uitgekomen om nog aan anderen uitleg te geven. Aan de perron zou al van ver moeten te zien zijn wat de bestemming is: Zand, Zand+Markt, of overige bestemmingen. De aanduidingen van de perrons van de streeklijnen waren al een gruwel, en met de hernummering van de perrons is het nog erger geworden. Wat is men van plan om meer toeristen en andere bezoekers op de bus te krijgen, zodat er ruimte op de straten vrijkomt? Zal het stadsbestuur hardnekkig voortdoen met het kasseien van de hoofdassen (met Unesco als motivering), een goedbedoeld idee van een halve eeuw geleden waarvan men ondertussen toch al zou moeten weten dat het géén goed idee was? De kleinere elektrische bussen zullen de kasseien even goed kapotrijden, want ze sleuren een vracht batterijen mee.

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.