Home > Bouw van Autonome Middenschool Bredene in één minuut

Bouw van Autonome Middenschool Bredene in één minuut

Geschreven op 19 mei 2020 om 15:57 door Mario De Wilde

Ook tijdens deze moeilijke periode gaat de bouw van de Autonome Middenschool Bredene gelukkig verder. In onderstaand filmpje kun je de vooruitgang zien tot op vandaag. Jong en oud kijkt er naar uit om op 1 september 2021 te starten in dit prachtige nieuwe schoolgebouw.

Nieuwbouw gaat verder

Ook tijdens deze moeilijke periode gaat de bouw van onze nieuwe school gelukkig verder. In onderstaand filmpje kun je de vooruitgang zien tot op vandaag. We kijken er naar uit om op 1 september 2021 te starten in dit prachtige nieuwe schoolgebouw.

Geplaatst door Autonome Middenschool Bredene op Dinsdag 19 mei 2020

Hoog tijd voor nieuwe infrastructuur.
Het was hoog tijd voor nieuwe infrastructuur. Zowel de Middenschool als de Europaschool kampten met infrastructuurproblemen. Zo zorgde het verouderde gebouw van de Europaschool, zonder isolatie en met enkel glas, ervoor dat de energiekosten veel te hoog lagen en de ‘tijdelijke’ gebouwen van de Middenschool voldoen niet meer. Nieuwe infrastructuur drong zich op. Dankzij “Scholen van Morgen” kon men eindelijk vooruit gaan blikken: de scholen kregen groen licht voor een nieuw project. Het gemeentebestuur werd ook zeer snel betrokken bij de uitwerking van dit project omdat ook rekening wordt gehouden met de inpasbaarheid in de omgeving, mobiliteit en verkeersveiligheid.

Gezamenlijke visie, gezamenlijk plan.
De beide scholen hebben een gemeenschappelijke visie op onderwijs. Zo willen beide teams de talenten van de individuele leerlingen gaan ontdekken en deze verder ontwikkelen, en dit volgens eigen tempo en kunnen. Om dit te realiseren moet men inzetten op differentiëren via onder andere co-teaching. Het is een methodiek waarbij twee leerkrachten lesgeven aan een groep leerlingen. Daarnaast willen beide scholen de kloof tussen het lager en secundair onderwijs verkleinen. Deze samenwerking is de stap om dit doel te bereiken.

Uniek en innovatief
De directies van zowel de Europaschool als de Middenschool kregen heel wat inspraak bij het ontwerp van de nieuwe school. Bijgevolg zal hun visie duidelijk terug te vinden zijn in het hele gebouw. Zo zijn de lokalen ontworpen voor multifunctioneel gebruik en de nieuwste didactische werkvormen. De ruimtes zijn ook zo ingetekend om optimaal co-teaching te kunnen organiseren. De leeftijd van de leerlingen vertaald zich in het gebouw. Zo zitten de allerjongsten op de gelijkvloers en naarmate ze ouder worden, klimmen ze in verdiepingen. Uiteraard zal dit schitterende nieuwe gebouw voldoen aan de nieuwste veiligheidsnormen en ecologische voorschriften.

Ook andere scholen hebben bouwplannen
Bredene is in tegenstelling tot de andere kustgemeenten een “groene” gemeente of m.a.w. een gemeente met een relatief jonge bevolking. Dit is het gevolg van de inwijking van vooral jonge gezinnen in de gemeente. Dit uit zich in de schoolpopulatie en ook in de bouwplannen van de diverse scholen. Zo leverden wij recent ook bouwvergunningen af voor de verbouwing en uitbreiding van de Vrije Basisschool Duinen en Vrije Basisschool Dorp.

Bouwprogramma nieuwe Europaschool/Autonome Middenschool
Het programma van het schoolproject bestaat uit een school met kleuter en lager onderwijs (Europaschool) en secundair onderwijs eerste graad (Middenschool). Het gebouw bestaat uit drie bouwlagen en plaatselijk een vierde bouwlaag met plat dak. Op de begane grond situeert zich het kleuteronderwijs, rechtstreeks gekoppeld aan de speelplaats, en een ruimte voor de opvang. Er worden zes klaslokalen voorzien voor de kleuters. Daarnaast worden de nodige sanitaire en technische ruimtes voorzien en een inpandige fietsenstalling. Op de eerste verdieping bevindt zich de gemeenschappelijke administratie (secretariaat, vergaderzaal, archief, EHBO, leerlingenbegeleiding, bergingen, sanitaire ruimtes) en de refter met bijhorende keuken. Het lager onderwijs wordt geclusterd rond een centrale binnencirculatie in de lange vleugel op de eerste en tweede verdieping. Op de eerste verdieping bevinden zich twee leslokalen voor het lager onderwijs en twee lokalen voor zorg:-ortho. en godsdienst-zedenleer. Op de tweede verdieping bevinden zich vier leslokalen.

Het secundair onderwijs (Middenschool) bevindt zich in de korte vleugel op de tweede en derde verdieping: op de tweede verdieping bevinden zich drie leslokalen, een labo-lokaal, een lokaal voor hoekwerk, een pc-lokaal, een lokaal technieken en een PO-lokaal, op de derde verdieping bevinden zich twee leslokalen, een leskeuken, een polyvalente zaal en een hoekwerk-lokaal. Hier bevinden zich ook de nodige sanitaire voorzieningen. Het secundair onderwijs heeft een eigen toegang en speelplaats op het dak, toegankelijk vanaf de derde verdieping. Deze speelplaats is een volledig verhard en voorzien van een speelkooi en integratie van groen door plantenbakken.

Een groot deel van de circulaties bevinden zich aan de buitenzijde. De betonnen uitkragende luifels die de circulaties van de school vormen bepalen de karakteristieken van de school. Aan de perceelsgrens aan de straatzijde wordt een luifel met plat dak op kolommen gerealiseerd. Hieronder bevinden zich de hoogspanningscabine, fietsenberging, afvalberging en opslag voor speelattributen. In totaal worden 24 leslokalen voorzien: 7 voor de kleuters, 6 voor de lagere school, 5 voor de middenschool en 6 specialisatie lokalen. De speelplaats voor het kleuter en lager bevindt zich op het gelijkvloers. De middenschool heeft een eigen speelplaats op het derde verdiep. Het terrein heeft een totale oppervlakte van 5.230m². De grondoppervlakte van het gebouw bedraagt 769m², de buitenruimte 4.461m². De nuttige oppervlakte van het volledige bovengrondse gedeelte van het gebouw bedraagt 3.500 m².

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.