Blij als brave kindjes bij DUCO in Veurne: Paaseitjes van Libeert zoeken en rapen
Bijna zes op tien volwassen Belgen (58%) kregen vorig jaar chocolade voor Pasen. Opvallend: bij die gelukkigen speelde de werkgever in de meeste gevallen voor paashaas. Dat blijkt uit onderzoek* van de Belgische chocolademaker Libeert. Zo ook bij DUCO, producent van ventilatie- en zonweringsystemen uit het West-Vlaamse Veurne. Veertig medewerkers werden vandaag tijdens de middagpauze verrast met een paaseierenraap. Ze gingen op zoek naar heel wat chocolade eieren, verstopt in de showroom, de tuin en zélfs in de bestelwagentjes. ”We organiseren regelmatig events om te verbinden met het team. Met deze paaseierenzoektocht leerde ik sommige collega’s alvast op een totaal nieuwe manier kennen”, lacht General Manager Bart Debusschere. De paasperiode blijkt voor steeds meer werkgevers een gelegenheid om hun waardering aan het personeel te tonen, merkt Lily Libeert, co-CEO van chocoladefabrikant Libeert. “En met reden, want meer dan de helft van de werknemers (57%) geeft in het onderzoek aan dat ze paaschocolade verwachten van hun baas.”
De paasperiode, inclusief bijhorende chocolade, blijft voor veel mensen een magische tijd. Voor werkgevers is Pasen een uitstekend moment om hun waardering aan het personeel te tonen. Van de Belgen die vorig jaar chocolade ontvingen met Pasen (58%), kreeg ruim één op drie (36%) die van hun baas. Pas daarna van de ouders (31%) of hun partner (28%). Lily Libeert ziet dat de vraag naar paasfiguren op de werkvloer elk jaar stijgt:
“Een chocolade haas, kip of eitjes mogen dan misschien klein lijken, maar medewerkers appreciëren echt de erkenning die ze ermee krijgen van hun werkgever. Bedrijven en verenigingen kunnen sinds kort terecht op onze gloednieuwe webshop, waar ze in grote hoeveelheden chocolade figuren en paaseieren voor hun personeel, leden of klanten kunnen bestellen. Dat aanbod valt zeer in de smaak.”
DUCO-medewerkers enthousiast: “Een leuk én vooral lekker initiatief!”
Nog eens op zoek gaan naar paaseieren? Volgens het onderzoek blijkt ruim één op drie (37%) daar voor te vinden. Voor DUCO was het de ideale aanleiding om tijdens de middagpauze een speelse en gezellige paaseierenzoektocht te organiseren voor de veertig medewerkers van de divisie BU Façade in Veurne. Niemand minder dan Mr. Nibbles, de coole paashaas van Libeert, gaf het startschot, waarop de werknemers uit elkaar stoven naar de meest verrassende hoekjes en gaatjes. Al snel werd duidelijk dat het personeel van DUCO er niet voor terugdeinst om een tandje bij te steken als het moet. Overal werd gezocht, de ‘blackbox’ showroom werd volledig binnenste buiten gekeerd.
“Je voelde het enthousiasme onder de collega’s. Ikzelf ben een enorme chocolade fan dus ik kan zo’n initiatief zeker smaken! Het was een plezante manier om even te ontspannen, iets anders dan we gewoonlijk zouden doen. We voelden ons direct weer enkele jaren jonger!”, vertelt Alain Milh, Internal Sales & Support FR/B-Lux bij DUCO.
Bij DUCO werken productiemedewerkers, internal sales, technische tekenaars en developers vaak nauw samen over verschillende afdelingen heen. Daarom hecht het bedrijf veel waarde aan teambuildings en after-work events, zodat medewerkers elkaar ook op een informele, ontspannen manier kunnen leren kennen.
“Door dit soort activiteiten te organiseren, creëren we een hechter team en dragen we bij aan een positieve werksfeer”, vertelt Algemeen Directeur Bart Debusschere. “We proberen altijd een mooie balans te vinden tussen informatieve en informele events. De paaseierenzoektocht kunnen we zeker als ‘dikke fun’ categoriseren.” Het lijkt erop dat de paaseierenzoektocht een traditie in wording is bij DUCO. Bedrijven die ook een paastraktatie willen bestellen, kunnen nog tot en met 1 april terecht op de website van Libeert. Ontdek hier het volledige assortiment.
* Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Wavemakers tussen 3 en 7 maart 2025 bij 1000 Belgen representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bij 1000 Belgen bedraagt 3,02%.
Over Libeert
Libeert is gespecialiseerd in het maken van heerlijke chocoladecreaties voor onder meer de Kerstman, de Paashaas en Sinterklaas én in chocoladetabletten en -repen voor premium private brands. Het familiebedrijf werd opgericht in 1923. Nieuwe smaken introduceren, innoveren en groeien, de vierde generatie Libeert laat sinds 2020 een frisse wind door het Belgische familiebedrijf waaien. Libeert chocolade wordt nog steeds gemaakt volgens het familierecept, vanzelfsprekend met de beste ingrediënten. Geen palmolie, maar enkel zijdezachte cacaoboter, geen cacaopoeder, wel échte cacaomassa. Daarnaast staat ook duurzaamheid op het programma van Libeert: zo wordt de chocolade gemaakt met 100% duurzame cacaobonen én draait de productie volledig op groene stroom. www.libeert.com