Home > Basisschool De STEMpel uit Brugge pakt uit met opvallend innovatief ingericht kleuterblok

Basisschool De STEMpel uit Brugge pakt uit met opvallend innovatief ingericht kleuterblok

Geschreven op 17 mei 2023 om 08:21 door Mario De Wilde

Bij innovatieve basisschool de STEMpel zijn er ingrijpende verbouwingen gebeurd aan het kleuterblok. De herinrichting is dan ook gestoeld op een duidelijke pedagogische visie en zal een project van teamteaching ondersteunen. Dat de fysieke speel- en leeromgeving anders ingericht moest worden, hangt samen met een aantal uitdagingen en kansen. Met steeds groter wordende klasgroepen werd de groep rupsjes in aanloop naar de verbouwingen al ontdubbeld om meer op maat van het kind te kunnen werken. Voorts werd door het team een tijdlang uitgetest welke ingrepen een goed resultaat gaven en welke niet. Door muren te slopen en met niveaugroepen te werken, zou er meer mogelijk worden, zo bleek. De vier vaste juffen die elk een niveaugroep begeleiden, kunnen in een meer open ruimte worden bijgestaan door twee extra ondersteuners (die elkaar afwisselen), en door de turnmeester die ook buiten de turnlessen zorg en uitdagingen biedt aan de kinderen die dat nodig hebben. Het kleuterteam telt dus meer handen en ogen en dat komt elk kind ten goede.

Directeur Cindy Cottenjé: ‘Zo is er meer observatie, maar ook meer differentiatie en interactie. Er kan meer meegespeeld worden en er is meer verbondenheid tussen het team en de kinderen, tussen het team onderling en tussen de kinderen onderling. Door de krachten en talenten van leerkrachten te bundelen, groeien we als team. We zijn als team ook heel betrokken bij het project: zo zetten we in op specifiek meubilair dat we zelf ontworpen hebben.’

Inrichting die het pedagogisch project ondersteunt

Door de speel- en leeromgeving open te trekken, is er meer continuïteit en opvolging mogelijk. Een rijk basisaanbod, gekoppeld aan een uitdagende omgeving, maakt het mogelijk om doelgerichter te werken en ruimte te creëren voor ontdekken, bewegen en leren van elkaar. Het door het team ontworpen meubilair speelt daarop in: kinderen zullen meer zelfgestuurd leren. Er is ruimte voor rustige en voor prikkelende hoeken: creativiteit wordt ondersteund en aangemoedigd. Zo wordt de pedagogische kracht van de ruimte geoptimaliseerd.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.