Home > Balans na 14 dagen heropening: hoe is het met de Brugse winkels gesteld?

Balans na 14 dagen heropening: hoe is het met de Brugse winkels gesteld?

Geschreven op 22 mei 2020 om 17:55 door Mario De Wilde

Twee weken! Zo lang zijn de Brugse winkels terug open na een wekenlange Corona-pauze. Maar hoe kleuren de omzetcijfers sinds de heropstart? Hoe ervaarden de handelaars de ingenomen veiligheidsmaatregelen van Stad Brugge? Hoe hoopgevend zien zij de toekomst? UNIZO Brugge stuurde een bevraging uit naar 350 Brugse detailhandelaars, zowel gelegen in de deelgemeenten als in de binnenstad. Een overzicht.

Overrompeling bleef uit, zoals verwacht
In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, realiseerden de handelaars gemiddeld iets minder dan de helft van hun normale omzet. Net geen kwart van de handelaars moest tevreden zijn met slechts 10% omzet. Slechts 1 op 10 handelaars verzilverde een omzet die vergelijkbaar is met de voorbije jaren. “Dat zijn toch opmerkelijke cijfers” reageert UNIZO-voorzitter Hendrik Vermeulen. “Op de vraag hoe hoog men in de komende weken het risico inschat van een stopzetting of faillissement, antwoordde 47% ‘gemiddeld’ tot ‘zeer hoog’. Dat de overrompeling uitbleef was te verwachten, dit zien we dus bevestigd in de omzetcijfers van handelaars.

Brugse handelaars vragen aanpassingen
Voorzitter Vermeulen: “7 op 10 ondernemers geeft de omkadering van Stad Brugge een onvoldoende. Dan hebben ze het over de logistieke ondersteuning, voorbije communicatie, adviesverlening, mobiliteitsaanpassingen, enz… Samen met UNIZO Brugge kijken handelaars nu meer dan ooit in de richting van Stad Brugge. Ze vragen de ingenomen veiligheidsmaatregelen te evalueren en waar mogelijk aan te passen.”
• Zet (zowel in de binnenstad als in de deelgemeenten) in op efficiënt kortparkeren (shop&go). Nu de focus bij de consument ligt op gerichte aankopen en take away afhalingen, is een vlotte bereikbaarheid van cruciaal belang.
• Sluit enkel de straten af bij onveilige, drukke situaties. Laat dus tijdens de week wagens terug toe in de hoofdwinkelstraten. De handelaars zijn vragende partij om terug te keren naar de gekende regeling waarbij de winkelstraten enkel autovrij zijn op zaterdag.
• Maak het straatbeeld aantrekkelijker: voorzie bloembakken of ceremoniepaaltjes i.p.v. ruwe dranghekkens in de hoofdwinkelstraten. Fleur straten op met achtergrondmuziek. Zet enkel paaltjes uit wanneer het effectief ook nodig is. Zorg voor een steward die ter plaatse alles in goede banen leidt. Bijvoorbeeld: bij ijsjesverkopers. Zolang er zich geen file vormt, moeten de grijze nadarhekkens dan worden uitgestald (aan elke winkel)? UNIZO vreest voor een afschrikeffect.
• Er is nood aan betere communicatie tussen Stad Brugge en handelaars. De inspanningen van Stad Brugge bereiken volgens de bevraging de doelgroep onvoldoende.
• Zet nog meer in op stewards om handelaars en shoppers te “coachen” over de te volgen regels. Zorg voor subtiele politieaanwezigheid maar geef hen slechts een secundaire rol.
• Opvallend: winkeliers willen dat de HORECA zo snel mogelijk terug heropstart. Dit geeft aan dat detailhandel en horeca onlosmakelijk aan mekaar verbonden zijn in het creëren van een shopping-beleving. Het is ook belangrijk om de Bruggelingen en mensen uit de wijde omgeving terug te doen winkelen bij handelaars van eigen bodem.  Blijven sensibiliseren om lokaal te “winkelhieren”, zowel in de binnenstad als in de deelgemeenten, is de boodschap.

“Shop met je hart, maar gebruik je verstand”
“We moeten positief zijn, ons aanpassen aan de nieuwe realiteit, uit de lockdown treden en onze lokale economie op een veilige manier terug opstarten. Dat markten intussen terug plaatsvinden en contactberoepen zoals kappers terug mogen werken is hoopgevend. Dit zorgt voor extra bedrijvigheid in het straatbeeld.” zegt Vermeulen. “Daarnaast is communicatie uiterst belangrijk: om het met een slogan te zeggen van een andere centrumstad: “Shop met je hart, maar gebruik je verstand”. Ook bij ons “wees welkom bij de Brugse winkeliers, zowel in het centrum als in de rand! En om af te sluiten met een positieve noot: net geen 80 % van de klanten respecteren volgens de handelaars de veiligheidsregels. Een pluim voor de Bruggeling!”

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.