Amine Arbai wint twintigste schaaktornooi Basisschool Brugge Centrum
Voor de twintigste keer al vond bij basisschool Brugge Centrum een schaaktornooi plaats. Zo’n tornooi wordt sinds 2002 op de speelplaats ingericht en vindt jaarlijks plaats, met uitzondering van de coronajaren. Aan het tornooi wordt een prijsuitreiking gekoppeld, want schaken is belangrijk en heeft veel verdiensten, zo weet men op de school. Amine Arbai is dit jaar de laureaat, maar er zijn diverse winnaars. De prijsuitreiking vond gisteren plaats.
Werkwijze
Wie deelneemt aan het schaaktornooi speelt wekelijks één partijtje tussen de middag. Wie de partij wint, speelt de week erop tegen een andere winnaar. Wie verliest, speelt de week erna tegen een kind dat ook de partij verloor. Na 9 weken volgt de finaleweek en de prijsuitreiking. De top drie valt in de prijzen, maar ook de grootste doorzetter, de beste nieuwkomer, de jongste belofte, de meest verrassende speler, … Nadien nemen alle deelnemers deel aan het Provinciaal Schoolschaak.
Brokje geschiedenis
Twee decennia geleden vroegen twee leerlingen van het tweede leerjaar van basisschool Brugge Centrum om te mogen schaken omdat ze extra leeruitdagingen nodig hadden. Voortaan maakten ze alleen nog de moeilijkste oefening uit elke wiskundeles en als die correct waren, mochten ze het schaakbord bovenhalen. Dat boeide ook klasgenootjes: tijdens de ‘vrije werkperiodes’ werd het steeds drukker in de schaakhoek en in enkele weken tijd beheerste de hele klas de basis van het schaken. Het schooljaar daarna werd de traditionele wiskundeles ‘probleemoplossend denken/vraagstukken’ vervangen door een schaaklesje. Leerlingen gingen in duo’s op zoek naar oplossingen voor de schaakpuzzels en werkten onbewust ook aan de doelen voor taal. Op een speelse manier redeneerden ze, discussieerden ze en argumenteerden ze over een schaakzet.
Ouders waren er trots op dat hun kind het oudste en moeilijkste spel ter wereld beheersten, en in vele gezinnen werd er daarna ook thuis geschaakt.
Vanuit het kinderparlement kwam de vraag om te mogen schaken op de speelplaats en daaraan werd het organiseren van een schooltoernooitje in de middagpauze gekoppeld.
Dit jaar vierde men de 20ste verjaardag van het toernooi!
Twintig jaar al krijgen de leerlingen van basisschool Brugge Centrum op deze manier een ‘extra zet’ als voorbereiding op de middelbare school. Veel van de oud-leerlingen getuigen over de impact van het ‘schaken-op-school’ op hun verdere studies. Het schaken op school stimuleert het redeneren, maar heeft nog meer verdiensten. Basisschool Brugge Centrum zet met het tornooi immers in op een aantal kansen.
Gelijke kansen aan meisjes en jongens.
Er zijn evenveel meisjes als jongens die goed en graag schaken. Als elke leerling de kans krijgt om te leren schaken, is geen verschil tussen de resultaten van jongens en meisjes. Vrouwen denken dus even tactisch of strategisch, zijn net zo goed in aanvallen en verdedigen en zijn even competitief ingesteld. In 2019 kwam de school hiermee in het nieuws van Karrewiet.
Extra kansen aan meertalige leerlingen.
Brugge Centrum is een wereldschool met heel wat meertalige kinderen. Schaken is gekend over de hele wereld en om (beter) te (leren) schaken, heb je geen taal nodig. Anderstalige nieuwkomertjes vinden dus meteen aansluiting. Wie schaakt geniet respect, want zelfs volwassenen vinden het schaakspel moeilijk. Het opgebouwde zelfvertrouwen helpt anderstalige kinderen ook om een moeilijke taal als het Nederlands onder de knie te krijgen.
Leren omgaan met winst en verlies.
Elke zet in een schaakpartij is een confrontatie met winst of verlies. Je gooit geen dobbelsteen, trekt geen kaart, de geluksfactor speelt niet mee. Alles hangt af van je eigen inzet, motivatie, concentratie en de wil om bij te leren. Oefening baart kunst…
Inzicht in pestgedrag
Basisschool Brugge Centrum werd in 2009 laureaat van kies-kleur-tegen-pesten. De manier waarop de schaakfiguurtjes elkaar aanvallen, verdedigen en al dan niet samenwerken, verschaft leerlingen een beter inzicht in pestgedrag en weerbaarheid.