Home > 80.000 klanten voor 40.000 kratten bier bij paters van Westvleteren

80.000 klanten voor 40.000 kratten bier bij paters van Westvleteren

Geschreven op 29 juni 2020 om 09:01 door Mario De Wilde

De webwinkel Trappistwestvleteren.be bestaat precies een jaar en dat is het moment om een analyse op te maken. Volgens de Regel van Sint-Benedictus moeten Trappisten in hun eigen levensonderhoud voorzien door middel van handenarbeid. Het brouwen en verkopen van bier is voor de monniken van de Sint-Sixtusabdij in Westvleteren de enige bron van inkomsten. Zowat een jaar geleden vervingen ze de zgn. ‘biertelefoon’ door een online systeem. Tijd om een eerste balans op te maken van het nieuwe reservatiesysteem.

De voorbije 12 maanden hebben bijna 80.000 personen zich als klant geregistreerd. Dat is veel meer dan de monniken hadden verwacht. Niet alle geregistreerden echter hebben via de website al een aankoop kunnen doen. Dat is ook normaal. Broeder Godfried legt uit waarom: “Jaarlijks bieden wij ongeveer 40.000 kratten bier te koop aan. Als je weet dat een klant gemiddeld twee bakken aankoopt, dan betekent dat bijna 19.000 klanten, oftewel zowat een kwart van alle geregistreerden, een bestelling hebben kunnen plaatsen. Wie een krat wil, moet dus soms wat geduld uitoefenen.”

Uit de cijfers blijkt dat de overgrote meerderheid van de bestellingen (81%) afkomstig zijn van Belgische klanten. 11 procent van de verkoop gaat naar Nederlandse bierliefhebbers, 3 procent naar Franse en 2 procent naar Duitse klanten. De overige 3% waren consumenten uit verschillende andere Europese landen maar ook de V.S., Canada, Brazilië, Mexico, China, Hong Kong en zelfs Australië. De online verkoop biedt enkele voordelen aan de consument. Men kan nu, zolang de voorraad strekt uiteraard, kiezen tussen de drie soorten van Trappist Westvleteren. De klant kan ook zelf een geschikt afhaalmoment selecteren. Dat was ten tijde van de biertelefoon niet mogelijk. De monniken hebben in de webwinkel een ‘slimme wachtkamer’ laten inbouwen. Dit systeem zorgt ervoor dat meer mensen eens een krat kunnen aankopen. Consumenten die al geruime tijd terug of nog nooit een online bestelling geplaatst hebben, krijgen tijdens een verkoopsessie voorrang op particulieren die recenter al een krat bestelden.

Maar werkt die slimme wachtkamer wel naar behoren? Broeder Godfried antwoordt: “We begrijpen de frustratie van sommigen die het voorbije jaar er nog niet in geslaagd zijn een krat bier aan te kopen, maar dat heeft veeleer te maken met het groot aantal mensen dat een bestelling probeert te plaatsen. Analyse van de verkoopcijfers toont namelijk aan dat het aandeel klanten dat het voorbije jaar slechts één bestelling heeft geplaatst, bijna 94% bedraagt. Zes procent kon tweemaal bestellen. Slechts 73 klanten –minder dan 1% dus – hebben drie bestellingen kunnen plaatsen. Deze cijfers bewijzen dat de wachtkamer goed functioneert en bijdraagt tot een ruimere distributie dan dat ten tijde van de biertelefoon het geval was.”.

Snellere detectie van malafide accounts
De bierverkoop van de Abdij is enkel toegankelijk voor particulieren. Veel consumenten ergeren zich aan de professionele kopers die de regels trachten te omzeilen en kratten Trappist Westvleteren vaak aan een veelvoud van de oorspronkelijke prijs doorverkopen. Broeder Godfried: “Ook wij betreuren die praktijken. Accounthouders die zich niet aan de regels houden en misbruik maken van het systeem, krijgen geen toegang meer tot de webwinkel. Het nieuwe systeem laat ons toe om malafide kandidaat-kopers sneller op te sporen. Wie onjuiste of valse persoonsgegevens ingeeft of meerdere accounts registreert, begaat een inbreuk op onze verkoopsvoorwaarden en mag geen producten meer aankopen. Het voorbije jaar werden al enkele honderden accounts wegens onregelmatigheden geblokkeerd.”

Hij voegt eraan toe: “Ten tijde van de biertelefoon werden in bepaalde winkels en webshops grote hoeveelheden kratten aan woekerprijzen aangeboden. Sinds de lancering van onze webwinkel hebben wij al een groot deel van die ‘grijze markt’ kunnen droogleggen. De slimme wachtkamer zorgt ervoor dat professionele doorverkopers veel moeilijker de hand kunnen leggen op onze bieren. Wanneer manifeste inbreuken worden vastgesteld, legt de Abdij klacht neer bij de relevante overheidsinstanties.”

www.trappistwestvleteren.be

Gemiddeld zijn er 2 verkoopsessies per maand. Iedere sessie wordt een paar dagen van tevoren aangekondigd op de website. Doorgaans melden zich tijdens een online verkoopsessie tussen 3000 en 5000 geregistreerde bezoekers aan. Die aantallen kan de slimme wachtkamer relatief gemakkelijk verwerken. Tijdens de lockdown kon er gedurende twee maanden geen trappistenbier meer afgehaald worden. Hoewel bij de officiële hervatting van de verkoop op 14 mei 2020 veel meer kratten (6000 in totaal) werden aangeboden dan normaliter het geval was, surften die avond meer dan 52.000(!) mensen naar de website. De server kon de enorme toevloed aan bezoekers niet aan en crashte. Uit het incident werden de nodige lessen getrokken. De IT-infrastructuur werd aangepast en versterkt. Sindsdien verloopt alles relatief vlot. Bij elke verkoopsessie wordt echter vastgesteld dat er in verhouding veel meer kandidaat-kopers zijn dan beschikbare kratten.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.