Home > 8 op 10 akten en attesten bij burgerzaken worden in Kortrijk digitaal aangevraagd

8 op 10 akten en attesten bij burgerzaken worden in Kortrijk digitaal aangevraagd

Geschreven op 24 juli 2021 om 11:53 door Mario De Wilde

In de eerste helft van 2021 zijn 15.513 akten en attesten opgevraagd bij team burgerzaken. 78% van die aanvragen gebeurde digitaal via het Thuisloket. Dat is het hoogste aantal sinds de invoering van het Thuisloket. Zowat de helft (47,5%) van de akten en attesten werd volledig automatisch bezorgd aan de aanvrager en was er dus geen tussenkomst nodig van een stadsmedewerker.

Het Thuisloket startte in 2014 met drie akten van de burgerlijke stand. Voortaan moesten Kortrijkzanen niet meer naar het stadhuis voor een geboorteakte, huwelijksakte of overlijdensakte, maar konden ze die van thuis uit digitaal opvragen met hun eID. Op vandaag kunnen Kortrijkzanen 28 verschillende akten en attesten opvragen via het Thuisloket. Het attest dat het meest wordt aangevraagd via het Thuisloket is het uittreksel uit het strafregister, gevolgd door de geboorteakte, het attest van gezinssamenstelling, het attest van hoofdverblijfplaats, de huwelijksakte maakt de top 5 compleet.

Vijf jaar geleden (2016) gebeurde de aanvraag van akten en attesten nog netjes verdeeld via het Thuisloket (35%), aan de balie van het stadhuis (35%) en via mail/brief (26%). Sindsdien groeide het gebruik van Thuisloket elk jaar en werd het dé manier om akten en attesten op te vragen: in 2018 gold dat al voor 62% van de aanvragen, in 2019 voor 67%, in 2020 voor 75% en in de eerste zes maanden van 2021 werd 78% van de akten en attesten aangevraagd via het Thuisloket. 11% van de aanvragen gebeurt nog aan de balie in het stadhuis en net geen 8% via mail/brief.

Naast het opvragen van akten en attesten kunnen ook de registratie als orgaandonor of het aanvragen van het pensioen via het Thuisloket. Sinds eind vorig jaar kan ook de registratie als wettelijk samenwonenden helemaal digitaal. Ook daarvoor moet dus geen afspraak meer gemaakt worden in het stadhuis. De dienstverlening van burgerzaken wordt steeds digitaler.

Stephanie Demeyer, schepen van burgerzaken: “Het Thuisloket spaart heel wat bezoekjes aan het stadhuis uit, wat tijdwinst oplevert voor de burgers en de stadsmedewerkers. Ook de achterliggende processen blijven we verder digitaliseren en automatiseren. Want vaak schuilt achter een digitale aangifte via het Thuisloket nog heel wat manueel werk voor onze stadsmedewerkers. Zo werd de uitwisseling van de kennisgeving van een geboorte tussen de materniteit en de burgerlijke stand 100% gedigitaliseerd.”

Foto copyright stad Kortrijk

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.