Home > 400 studenten Howest-studenten zwermen drie dagen uit naar West-Vlaamse zorginstellingen

400 studenten Howest-studenten zwermen drie dagen uit naar West-Vlaamse zorginstellingen

Geschreven op 25 februari 2019 om 16:41 door Mario De Wilde

Met bijna 400 zijn ze, de Howest-Studenten uit de opleidingen Sociaal Werk, Toegepaste Psychologie, Sport en Bewegen, Verpleegkunde, Ergotherapie en Togepaste Gezondheidswetenschappen die vanaf vandaag 25 tot 27 februari op pad trekken naar West-Vlaamse zorginstellingen om er zorgbehoevenden te interviewen en er nadien, met de blik vanuit de verschillende disciplines, een handelingsplan voor op te stellen.

Interprofessioneel samenwerken in de praktijk.

Steeds meer leeft in de zorgsector de noodzaak om interprofessioneel samen te werken. Samenwerking over disciplines heen biedt namelijk veel meer mogelijkheden bij het omgaan met nieuwe uitdagingen in de zorgsector zoals digitalisering van patiëntengegevens, netwerkvorming en toenemende complexiteit van aandoeningen. Howest wil haar studenten maximaal voorbereiden op die arbeidsmarkt en gaat daarom deze week voluit voor interprofessioneel samenwerken. Bijna 400 studenten uit verschillende zorgopleidingen leren deze week samen te werken over disciplines heen. Vandaag dus, leren ze eerst in groep het ICF-framework kennen. Dat werd ontwikkeld door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en biedt een raamwerk waarmee hulpverleners naar de gezondheid en het functioneren van een cliënt leren kijken vanuit verschillende disciplines.

Overal in de provincie

Morgen zwermen de studenten vervolgens uit over een van de vele deelnemende West-Vlaamse zorginstellingen. Volgende zorginstellingen doen mee: Open School Brugge, AZ Damiaan Oostende, AZ Alma Sijsele, Heilig Hart Kortrijk, Woonzorgcentrum (WZC) Heilig hart, WZC Klaverveld Loppem, WZC Het Dak (Knokke), WZC Jacky Maes Bredene, Dom Savio Instituut Gits, BZIO Oostende, PC Sint-Amandus Beernem, Curando Oost Brugge, WZC De Boarebreker Oostende. De studenten gaan er langs en interviewen in groepjes van zes (elk vanuit de achtergrond van hun eigen opleiding) een cliënt, maar ook hun hulpverleners of mensen uit hun sociaal netwerk. Ze brengen verschillende factoren in kaart: persoonlijke factoren, externe factoren (vb. welke hulp krijgen ze, medicatie-inname, rolstoel nodig, waar wonen ze, enz…), activiteiten (wat kunnen ze wel /niet zelfstandig (wassen, eten, boodschappen doen, enz)), participatie (deelname aan maatschappelijke activiteiten zoals werken, uitstapjes, vrijwilligerswerk, enz), gezondheidsproblemen: lichamelijke kwaaltjes, ziektes, enz. Op die manier krijgen ze een volledig beeld van de cliënt zijn functioneren, niet alleen op wat die niet goed meer kan, maar vooral op wat wel nog lukt. Vervolgens stellen ze op woensdag 27 februari in team een handelingsplan op, elke discipline heeft hierin zijn insteek. Ze stellen doelen op voor de cliënt. Dat kan van alles zijn, al naargelang de problematiek. Sommigen kunnen bijvoorbeeld een nieuwe sport starten, anderen wat meer buiten komen, anderen een aangepast hulpmiddel nodig, enz. Met deze leerzame oefening zullen de Howest-studenten ongetwijfeld wat beter gewapend zijn voor de toekomst van het snel veranderende zorglandschap.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.