Home > 14de editie van Filmfestival Oostende was er eentje van ontroering, ontmoeting, ontlading én 28.000 bezoekers

14de editie van Filmfestival Oostende was er eentje van ontroering, ontmoeting, ontlading én 28.000 bezoekers

Geschreven op 14 maart 2022 om 08:59 door Mario De Wilde

Filmfestival Oostende (FFO) klokt af op meer dan 28.000 bezoekers en blikt tevreden terug. In de voorbije 9 dagen gingen 74 langspeelfilms en 16 kortfilms in première, ontving FFO meer dan 90 (inter)nationale gasten en kon het rekenen op de expertise van 10 tijdelijke medewerkers en de helpende handen van 100 vrijwilligers. Afsluiten deed FFO traditiegetrouw met de uitreiking van de Ensors, met Dealer, Beau Séjour 2 en Grond als grote winnaars. Het werd onverwacht lang uitkijken naar de 14de editie van FFO. Het festival zou oorspronkelijk plaatsvinden in januari, maar werd na de plotse sluiting van de cinemazalen verplaatst naar maart. Toch werden alle verwachtingen meer dan ingelost: Filmfestival Oostende kan terugkijken op een geslaagde editie met heel wat ontroerende momenten.
Hoge publieksscores
De keuze voor Vlaamse content kon het Oostendse publiek opnieuw smaken met enkele hoogtepunten als de openingsfilm Nowhere, de seizoensfinale van Twee Zomers en het cineconcert van Intergalactic Lovers. Naast onze vertrouwde LOOK!-competitie, waar visueel verbluffende films de overhand nemen, werden ook onze twee nieuwe competities, met in de COOP! succesvolle samenwerkingen en eerste en twee features in de SOON!, goed onthaald. In de LOOK! werd Leave No Traces met Beste Film en Beste Production Design als grote winnaar gekroond. In diezelfde competitie werd Frank van den Eedens cinematografie voor Nobody Has to Know en het scenario van Drive My Car gelauwerd. Rien à foutre ging als winnaar naar huis in de COOP! en Ninjababy werd het prijsbeest in de nagelnieuwe SOON!.
Ontroerende hoogtepunten
Er werden opnieuw heel wat sterren ingehuldigd op de zeedijk. Master Koen De Bouw en regisseur Peter Monsaert mochten de spits afbijten op de openingsavond met hun ster voor het Masterschap en de film Nowhere. Actrice Michelle Fairley en Belgische regisseur Bouli Lanners volgden op zaterdag met een plaats op de Walk of Fame voor hun adembenemende film Nobody Has To Know. De afsluitende ster was voor de Nederlandse acteur Fedja van Huêt, die op ons festival te zien was als onderzoeksjournalist Bas Haan in De veroordeling en in de Deense film Speak No Evil.

Op zondag verzamelden honderden Oostendenaars zich rond de rode loper om een erehaag te vormen voor muzikant en acteur Arno, die de eerste Master van Filmfestival Oostende was in 2007 en er toen mee zijn schouders onder zette. Arno ontving ook een Lifetime Achievement Award, net zoals tv-legende Sien Eggers en de broers Alex en Marc van Warmerdam, die hun film Nr. 10 kwamen voorstellen.

Op woensdagavond 9 maart werden in De Grote Post De Jamies uitgereikt, de awards voor Vlaamse online videomakers die dit jaar zijn tweede editie voor het eerst fysiek vierde. Onder meer YouTubers Average Rob en Supercontent, TikTokfenomeen Lilqra, wetenschapsman Martijn Peters en Dansstudio Sarah sleepten prijzen in de wacht. Acid werd bovendien verkozen tot de beste content creator van het jaar.

Op vrijdag 11 maart kreeg Intergalactic Lovers een hele bioscoopzaal aan het dansen met hun cineconcert bij de kortfilm Liquid Love van Charlotte De Cort. Op zaterdag sloot Filmfestival Oostende traditiegetrouw af met de uitreiking van De Ensors, de Vlaamse film- en televisieprijzen, waar Dealer, Grond & Beau Séjour 2 met de meeste beeldjes naar huis gingen.
Productieve ontmoetingen
Ook de toekomstige generaties cinefielen werden als sterren onthaald op FFO tijdens de familiedag en het scholenparcours. Meer dan 5.000 scholieren zakten af naar Kinepolis Oostende voor een leerrijke ervaring op het witte doek.
Naast Kinepolis Oostende, konden (film)professionals terecht in Cultuurcentrum De Grote Post voor heel wat interessante workshops & talks. Het Debat van De Ensors gaf het startschot voor een week vol inspirerende en leerrijke ontmoetingen.
EuroMillions Publieksprijs
De EuroMillions Publieksprijs gaat naar The Albanian Virgin van Bujar Alimani met een score van 96.6 op 100. Bij elk filmvertoning kreeg de bezoeker een stemformulier. Zo bepaalde de festivalbezoeker mee welke film tot publieksfavoriet werd bekroond. De tweede en derde plaats gaan naar Gemmel & Tim (96.4) van Michiel Thomas en Presque (93.4) van Bernard Campan en Alexandre Jollien. Belfast (93) van Kenneth Branagh en Ennio: The Maestro (90.2) van Giuseppe Tornatore vervolledigen de top 5. Opvallend dit jaar zijn de torenhoge publieksscores binnen het volledige programma van Filmfestival Oostende.

The Albanian Virgin vertelt het verhaal van Luana, die met haar familie in een dorp in de Albanese bergen woont. Als dochter van een vooraanstaande dorpsleider wordt als snel duidelijk dat ze als vrouw enkel wordt geacht te gehoorzamen. Een rol als tweederangsburger ziet ze echter niet zitten: ze besluit als man door het leven te gaan en zelf gezinshoofd te worden. De cast en crew met o.a. acteur Rina Krasniqi en producent Anita Elsani kwamen de film zelf introduceren aan het publiek.
Benefietvoorstelling voor Oekraïne
Filmfestival Oostende vertoonde Donbass van Sergei Loznitsa ten voordele van Oekraïense vluchtelingen. Het geld dat werd opgehaald met de ticketverkoop werd door FFO verdubbeld. Zo schenkt FFO het bedrag van 1.268 euro aan de inzamelactie van FFO-medewerker Isolde Simoens en haar man Oleg Kohut, die familie hebben in Oekraïne. Zij zullen het geld gebruiken om broodnodige aankopen te doen (eten, luiers, sanitaire producten,…) voor Oekraïners op de vlucht.
Foto © FFO

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.